הולכים אחורה בזמן עם הפנים קדימה: על דיאטת פליאו

אם חיפשתם המלצות על דיאטה בשנים האחרונות, אפשר לנחש כי נחשפתם לפחות פעם אחת לדיאטת הפליאו. הדיאטה הזו צברה לעצמה קהל של אוהדים נאמנים, שהפכו לקהילה מגובשת היוזמת שלל פעילויות – משווקי פליאו ועד ארוחות משותפות על טהרת הפליאו. 

כל אדם המתחיל את דיאטת הפליאו, מחזיק במוטיבציה אחרת: מירידה במשקל ועד רצון לחיות חיים בריאים,  מאוזנים וטובים יותר. למרות שהשנה היא 2021 ואורח החיים הוא מודרני, דיאטת פליאו מבקשת להחזיר אתכם כמה שנים אחורה: אל ימי האדם הקדמון. הדיאטה נשענת על עיקרון פשוט: אכלו את מה שהאדם הקדמון אכל. במילים פשוטות יותר? ותרו על המזון המעובד, ובססו את הארוחות שלכם על מזון בצורתו הטבעית.

מזון מעובד? OUT! מזון בצורתו הטבעית? IN!

למרות שישנם תפריטים, מתכונים והנחיות ברורות לדיאטת פליאו, הכלל המנחה הוא כזה: באפשרותכם לאכול את כל מה שהאדם הקדמון אכל טרם המהפכה החקלאית. בימי האדם הקדמון לא היו מפעלי מזון שעיבדו חומרי גלם לכדי מוצרי מזון מתועשים ומשומרים. מסיבה זו, הדיאטה אינה כוללת את כל מה שיש לכם במזווה ברגע זה: קופסאות שימורים, רטבים קנויים, חטיפים מלוחים, ממתקים, מזון קפוא מעובד, לחמים, פסטות וכיוצא בזה. לכאורה, נדמה כי מגוון האפשרויות הפתוח בפניכם בדיאטה מצומצם, אך תתפלאו בעצמכם לגלות עד כמה עשירים תפריטי הפליאו.

אז ממה עליכם להיפרד?

  • מזון מעובד מכל מסוג 
  • סוכרים מכל סוג
  • קמחים מכל סוג
  • חומרי טעם
  • שמנים מתועשים 
  • מוצרים משומרים

מה כן אוכלים? מזון המונח על צלחתכם בצורתו הטבעית: בשר, דגים, גבינות עתירות שומן, ירקות, פירות ואגוזים.

אז מה תצטרכו להקריב? מפסטות ועד עוגות יום הולדת

לא נחדש אם נאמר כי כל דיאטה מצריכה מכם לעשות ויתורים. עם זאת, ישנן שלל דיאטות המאפשרות לכם ליהנות ממנה מפנקת אחת לשבוע, לאכול תחליפים שונים (תחליפי סוכר, קמחים ללא גלוטן) או פשוט לשחק עם סך הקלוריות המומלץ לכם ולקזז בהתאם. דיאטת פליאו לעומת זאת מגדירה חוקים ברורים באשר למה מותר ומה אסור. במילים פשוטות? לחם (כן, גם לחם קל או מלא), פסטות, עוגות, עוגיות וחטיפים – מחוץ לתחום. אתם רק יכולים לנחש כי האדם הקדמון חגג את יום הולדתו (אם בכלל) עם סטייק או דג, ולא עם עוגת קרם שוקולד…

“ישנה הגבלת קלוריות בדיאטת הפליאו?”

התשובה היא שלא, וזהו עוד משהו נוסף שמעניק לפליאו בידול בהשוואה לדיאטות אחרות. אינכם צריכים להגביל את עצמכם באשר ל-X קלוריות בכל יום, אלא שתוכלו לאכול פשוט על שתשבעו. 

דיאטת פליאו: האם ניתן להתמיד בה לטווח הארוך?

דיאטת הפליאו, למרות שהיא מוגדרת כ”דיאטה”, היא תוכנית תזונה לאורח חיים. כלומר, תוכלו לבסס את התזונה שלכם באופן קבוע על פי עקרונות השיטה. שלא כמו בדיאטות בהן עליכם לעשות המון (!) ויתורים, דיאטת הפליאו היא דיאטה מאפשרת שאוכל טוב ומשביע הוא חלק מהעניין בה. ולמה זה צריך לעניין אתכם? משום שככל שתיהנו יותר מהאוכל בדיאטה שלכם, כך הסבירות שתצליחו להתמיד בה לאורך זמן, גבוהה יותר. אנשים רבים שנכנסו להרפתקת הפליאו בוחרים להישאר בה, ולא רק בגלל התוצאות והמחמאות:

  • התוכנית מעניקה מסגרת ברורה של מה מותר ומה אסור לאכול
  • אין הנחיה באשר למספר קלוריות מומלץ – אוכלים מתי שרעבים עד לשובע
  • בדיאטת הפליאו חוגגים את האוכל! 
  • ישנה קהילה גדולה בארץ של “אוהדי הפליאו” – ברשתות החברתיות וגם מחוצה להן. הקהילה עורכת אירועים, חולקת טיפים, משתפת מתכונים ועוד..
דילוג לתוכן