אכילה רגשית – מהן השלכותיה ואיך מזהים אותה?

לצד אנשים שעל הצלחת שלהם מונח רק מזון, ישנם אלו שעל הצלחת שלהם מונח בעיקר הרגש שלהם. אפשר לנחש כי גם אתם שמעתם (וכנראה שיותר מפעם אחת) על אכילה רגשית. אנשים הסובלים ממצוקות רגשיות שונות – מחרדה מתמשכת ועד כאב בעקבות אובדן, פעמים רבות מוצאים באוכל נחמה. האכילה הנובעת מהרגש “משתיקה” את הכאב ומעלה את מצב הרוח, אך גם מכניסה את “האוכלים רגשית” ללופ שקשה מאד לצאת ממנו.

חשוב להדגיש כי אכילה רגשית לא מוגדרת על ידי מעידה חד פעמית, חריגה מהתפריט או “חגיגה קולינארית” מתמשכת בחופשה. האכילה הרגשית היא מצב מתמשך, הנובע בהכרח ממצוקה שאינה מטופלת. הבעיה העיקרית היא שפעמים רבות אנשים שאוכלים רגשית, כלל לא מודעים לכך. אז איך ניתן לזהות אכילה רגשית?

התנהגויות והרגלים המרמזים על אכילה רגשית

פעמים רבות האדם שאוכל רגשית, מבין זאת ואפילו מעיד על כך: “אני מודע לכך שאני אוכל בכדי לפצות את עצמי”. מנגד, ישנם אנשים שאוכלים את הרגש שלהם, אך לא מחצינים כלפי חוץ מצוקה: “אני אוהב לאכול!”, “אני אוהב את עצמי!”, “האוכל הוא הנאה שלי!”. חשוב להבין כי לרוב האכילה הרגשית תימשך, עד אשר תטופל המצוקה הרגשית. אילו התנהגויות יכולות לרמוז כי אדם בסביבתכם סובל ממצוקה רגשית “המוקלת” ע”י אכילה?

  • הזמנת אוכל ממסעדות – מובן כי לא כל מי שמזמין אוכל ממסעדות, אכן סובל מאכילה רגשית. עם זאת, ישנם אנשים שהמצב הרגשי שלהם גורם לכך שהם אוכלים אך ורק בחוץ. מעבר להשמנה האפשרית, הרי שהאכילה הרגשית גם עולה המון כסף. אז מה הקשר בין הזמנת אוכל ואכילה רגשית? לאדם שחש מדוכדך או בודד לדוגמא, לא תמיד תהיה המוטיבציה לעשות קניות ולבשל בביתו. “פתרון הפלא” ברגעים אלו הוא הזמנת מזון מבחוץ, שלרוב יהיה מאד לא בריא ותכליתו היא לא להשביע, אלא לשמח ולהקל רגשית.
  • תחושת השובע אינה מספקת – ההמלצה של מרבית הדיאטנים היא לאכול עד שובע. כלומר, לפתח הקשבה לגוף ולדעת מתי לאכול ומתי להפסיק לאכול. אנשים שאוכלים רגשית לא מסתפקים בשובע, אלא שהם רוצים יותר – לאכול עוד ועוד ועוד. הסיבה היא שהאוכל מספק להם הנאה, מעין “אתנחתא” מהמצוקה הרגשית ממנה הם סובלים. כשהאכילה הופכת האבסה, זוהי נורה אדומה כי סביר ומדובר על אכילה רגשית.
  • האוכל “מפיל” במקום לתת אנרגיה – זוהי אינדיקציה נוספת שעשויה לרמוז על אכילה רגשית. האוכל אמור לתת אנרגיה ולתרום לתחושת חיוניות. אנשים שאוכלים רגשית המון פעמים חשים את ההפך – דרופ של אנרגיה. ואיך זה קורה? השידוך שבין סוג המזון (לדוגמא ג’אנק פוד) ובין כמות המזון הנאכלת.

אכילה רגשית – מהן ההשלכות?

ישנם אנשים שמדחיקים את המצוקה שלהם (דיכאון, פחד, כעס וכו’) באמצעות אכילה. לכאורה, זהו פתרון פלא: לא מתמודדים עם המצוקה, אלא פשוט מטשטשים אותה באמצעות אכילה. האכילה הרגשית בעיתית מהמון סיבות:

  • ראשית, המצוקה הרגשית לא מטופלת. אדם הסובל מדכדוך מתמשך לדוגמא, לא יתעורר בוקר אחד כאדם חדש רק משום שהוא אוכל את הרגש שלו. האכילה הרגשית עלולה לעכב את הטיפול הבעיה, וכך גם לגרום לאדם הסובל מהמצוקה הרגשית לסבל רב.
  • אכילה רגשית מתמשכת עלולה לגרום לעלייה במשקל. לרוב, אנשים שאוכלים את הרגש שלהם, לא יאכלו סלט. הנחמה תגיע מג’אנק פוד ואכילה בשעות לא שגרתיות. התוצאה: השמנה.
  • אנשים הנמצאים בלופ של אכילה רגשית, עלולים לסבול מתחושה של אובדן שליטה (“אני לא מצליח לעצור לאכול!”, “האוכל מנהל אותי ולא אני אותו!”).
דילוג לתוכן