הבטן מקרקרת מרעב? אולי הדיאטה לא מתאימה לכם

אתם חדורי מוטיבציה ואחרי לא מעט פעמים בהם הבטחתם לעצמכם “מיום ראשון דיאטה”, הפעם אתם הולכים על זה! האתגר האמיתי שבדיאטה הוא ההסתגלות להרגל החדש: מתפריט פרוץ שמתיר לכם לאכול ללא הגבלה (גם כשאתם רעבים ובעיקר – כשלא), לתפריט מסודר שעליכם להקפיד ולהתמיד בו.  

למרות שתפריט הדיאטה הוא המדריך שלכם, חשוב שלא תלכו אחריו בעיניים עצומות. דיאטות המתאימות לאנשים מסוימים, לא בהכרח יתאימו לכם, ולהפך. אז שניה לפני שאתם מתמסרים לתהליך ומתמידים בו באדיקות, דעו גם אתם: רעב מציק המתמשך לאורך זמן, מעיד בהכרח כי הדיאטה לא נכונה לכם.

אתם רעבים או שאתם פשוט רגילים לאכול?

שימו לב: בימים הראשונים לדיאטה (כל דיאטה!), סביר כי תחושו רעבים ואין זה אומר בהכרח כי היא אינה מתאימה לכם. זכרו כי אתם עוברים מתפריט חופשי לתפריט שמנחה אתכם מה לאכול וכמה לאכול. כך לדוגמא: מ-3500 קלוריות שהייתם רגילים לאכול ביום, עליכם להסתגל בבת אחת לתפריט של 2000 קלוריות. בדיאטות אחרות יהיה עליכם להימנע מצריכת סוכר וגלוטן, לצרוך פחות פחמימות ויותר שומן וחלבון ולעתים גם לצום מספר שעות ביום.

ברוב המקרים, “הרעב” שעליו מדווחים אנשים רבים בימים הראשונים לדיאטה, הוא לא רעב פיסי, אלא “רעב להרגל”. כלומר, אתם רגילים לאכול יותר, לאכול הכל ולחוש “מפוצצים” (ולא שבעים). הפער הזה יוצר תחושה/אשליה כי אתם רעבים. 

“כמה זמן נמשכת תקופת ההסתגלות לדיאטה?”

קשה מאד לנקוב בימים/שבועות/חודשים. כל אדם הוא אינדיבידואל וכל אדם מגיב אחרת לדיאטה. כמו כן, כל דיאטה מבוססת על תפריט אחר ועקרונות שונים המשפיעים גם הם על משך תקופת ההסתגלות. ישנם אנשים שההסתגלות לדיאטה פשוטה להם מאד, לצד אלו שמתארים את ימי הדיאטה הראשונים כהישרדות. ההמלצה אליכם היא לעדכן את הדיאטנית באופן שוטף בדברים הבאים:

  • תחושת השובע שלכם לאחר הארוחות / בין הארוחות
  • התחושה הפיסית הכללית (חיוניים ונמרצים / עייפים ומדוכדכים)

“איך אוכל להתגבר על תחושת הרעב בימים הראשונים לדיאטה?”

תחילה, נסו להבין האם מדובר באמת על רעב. כאמור, המון פעמים הרעב הוא בעצם ההרגל לאכול (קינוח לאחר ארוחה, מגוון סוגי פחמימות ריקות, משקאות ממותקים וכיוצא בזה). כל עוד מדובר על תחושה מציקה שמלווה אתכם מספר ימים, רצוי ומומלץ לשתף את הדיאטנית בתחושותיכם. 

כיום ישנן המון דיאטות ששמות את הדגש על מה אוכלים, ולא על כמה אוכלים. בדיאטות שכאלו, תוכלו להשביע את רעבכם באמצעות המאכלים שניתן לאכול ללא הגבלה. לרוב, יהיו אלו ירקות שתוכלו לצרוך בשלל צורות: ממרק ירקות, סלט ירקות, ירקות חתוכים, אנטי פסטי וכיוצא בזה.

האויב הוא לא האוכל, אלא הרעב

אתם מאמינים כי תחושת הרעב בדיאטה היא טבעית ומעידה בהכרח על הירידה הקרבה במשקל? טעות! רעב הוא האינדיקציה הטובה ביותר לכך שהתפריט פשוט לא נכון לכם. במקרים כאלו, הדיאטנית עשויה להעלות לכם את מספר הקלוריות היומי, להוסיף ארוחת ביניים, לשנות את סוגי החלבון או הפחמימה ולעתים אף להמליץ לכם על תפריט/אסטרטגיה אחרים לחלוטין.

אור אדום: סימנים שהדיאטה לא מתאימה לכם

תופתעו או שלא, אך תוכלו גם להיות שבעים וגם לרדת במשקל – דבר לא צריך לבוא על חשבון השני. דיאטה טובה היא דיאטה משביעה ומזינה! אילו סימנים מעידים על דיאטה שאינה מתאימה לכם?

  • גם לאחר “תקופת ההסתגלות” (כפי שמגדירה הדיאטנית), אתם מסיימים את היום כשאתם רעבים
  • אתם לא נהנים מהאוכל שאתם אוכלים 
  • ישנה ירידה משמעותית בחיוניות ובריכוז שלכם
  • אתם נוטים להיות “קצרים” וחסרי סבלנות
  • למרות היצמדותכם לתפריט, אינכם יורדים במשקל

היו קשובים לגופכם, וזכרו כי גופכם זקוק לדלק איכותי! אתם הוא מה שאתם אוכלים, וראוי שתזינו את המכונה החשובה לכם ביותר במזון בריא ומשביע. 

דילוג לתוכן