יש לכם חילוף חומרים איטי? יש לכם מה לעשות!

תהליך חילוף החומרים, המטבוליזם, הינו תהליך שבו גופכם מעבד את המזון, ממיר אותו לאנרגיה ולבסוף נפטר מהפסולת. ישנם אלו הנהנים מקצב חילוף חומרים מהיר, לצד אלו הסובלים מחילוף חומרים איטי (לעתים, אף איטי מאד). הפערים האלו בין אדם אחד לאחר אינם מקריים, שכן קצב חילוף החומרים נקבע ע”י הפרמטרים הבאים:

  • גנטיקה
  • מין וגיל
  • הרגלים (תזונה ופעילות גופנית)

על הגיל, המין והגנטיקה אמנם אין לכם שליטה, אך יש לכם שליטה מלאה על ההרגלים שלכם. אימוץ הרגלים חדשים בנושא התזונה (מה אתם אוכלים, כמה אתם אוכלים ואפילו מתי אוכלים), עשוי לשפר משמעותית את קצב חילוף החומרים שלכם. גם לפעילות הגופנית ישנה השפעה על קצב חילוף החומרים, כאשר אנשים הנמצאים בפעילות, נהנים מחילוף חומרים מהיר יותר.

מדוע חילוף חומרים מהיר צריך בכלל לעניין אתכם?

לצד אלו שמתאמצים לשפר את קצב חילוף החומרים שלהם, יהיו אלו שיגידו: “זהו המטבוליזם שלי, זה ה”טבעי” שלי וזה מה יש”. ובכל זאת, מהי המוטיבציה שצריכה להניע אתכם לשיפור המטבוליזם? ישנו קשר ישיר בין חילוף חומרים מהיר ב”קצב טוב”, ובין שמירה על המשקל וירידה במשקל. בעוד חילוף חומרים תקין פולט את הפסולת מהגוף וכך מסייע בשמירה/ירידה במשקל, חילוף חומרים איטי יותר אוגר את הפסולת ומכביד על עצמו. התוצאה פעמים רבות – השמנה. 

“דיאטה תוכל לסייע לי בהגברת קצב חילוף החומרים?”

המטבוליזם מגיב לתזונה ולהרגלים שלכם. כשם שהוא מגיב לפעולות שאינן מטיבות עמו (בחילוף חומרים איטי לדוגמא), הוא גם מגיב להרגלים חדשים ומטיבים. מסיבה זו, תפריט דיאטה מאוזן ובריא, עשוי לתרום משמעותית לחילוף חומרים מהיר יותר, וכך גם לירידה במשקל.

ומה קורה במקרים בהם אתם מסורים לדיאטה אך לא יורדים במשקל? סביר כי הדיאטנית תתעניין באשר לקצב חילוף החומרים שלכם. במידה ואין שינוי לטובה בקצב חילוף החומרים, יתכן ויוצע לכם תפריט תזונה אחר, יומלץ לכם על תוספי תזונה טבעיים וכיוצא בזה. זכרו כי מלבד התזונה, גם הגנטיקה והגיל משפיעים על המטבוליזם.

איך תוכלו לשפר את חילוף החומרים שלכם?

אתם עושים את כל מה שצריך, אך חילוף החומרים שלכם איטי, עקשן ולא מגיב לשינויים בחייכם? רגע לפני שאתם מרימים ידיים, חכו. עליכם לזכור כי הגוף הוא מכונה המגיבה לפעולות ולהרגלים שלכם. לעתים, כל מה שאתם צריכים בכדי לשפר את קצב חילוף החומרים הוא לנטוש הרגלים מעכבים, לאמץ הרגלים חדשים ובעיקר – לגלות סבלנות כלפי הגוף.

לפניכם, מספר טיפים שעשויים להאיץ את קצב חילוף החומרים שלכם:

  • ארוחת בוקר היא ארוחת חובה – אתם מהאנשים שהארוחה הראשונה שלהם היא ארוחת צוהריים? במקרים כאלו לא רק אתם מתעוררים מאוחר, אלא גם המטבוליזם שלכם. הנוסחה פשוטה: “בכדי להוציא, אתם צריכים להכניס”. מיד כשאתם מתעוררים, לחצו PLAY על המערכת והכניסו משהו לגופכם. מובן כי מומלץ לאכול מנת בוקר מזינה ובריאה המבוססת על חלבונים ושומנים טובים. 
  • “שמנו” את המכונה – כידוע, מכונות שמעט מקרטעות נהוג מיד לשמן. תתפלאו או שלא, אך כך עליכם לעשות גם עם גופכם! פעילות גופנית היא פעולת שימון הגוף האידיאלית – הבריאה והמומלצת ביותר! ישנו קשר ישיר בין פעילות גופנית ובין קצב חילוף חומרים. בחרו בפעילות המועדפת עליכם – מריצה בפארק ועד תרגילי משקולות במרפסת הביתית. המטבוליזם שלכם עשוי להפתיע אתכם…
  • הקפידו על סך הקלוריות היומי המומלץ – חילוף חומרים מגיב לפעולות שלכם, זוכרים? כשאתם אוכלים מעט מדי (כלומר, פחות קלוריות מסך הקלוריות היומי המומלץ לכם), אתם מכניסים את גופכם למצב בו הוא מתגונן. במקום לפלוט את הפסולת, הוא כאילו ואוגר אותה. הדיאטנית המליצה לכם על צריכת 1500 קלוריות ביום? הישארו נאמנים להמלצה ואל תעשו לעצמכם ולגופכם הנחות וקיזוזים.
דילוג לתוכן