תזונאית ספורט – מהו תפקידה ומי צריך אותה?

כספורטאים מקצועיים, אתם משקיעים שעות רבות בכל שבוע באימונים. מבלי שתשקיעו גם “בצלחת” שלכם, ההשקעה הפיסית שלכם עלולה לרדת לטמיון. אחת הדרכים להמחיש את חשיבותה של התזונה אצל ספורטאים, היא עם הדוגמא הבאה: נניח והחלטתם לרכוש צמח לביתכם! אתם נחושים לטפח אותו באדיקות, ועל כן משקים אותו בתדירות המומלצת. עם זאת, אתם מחסירים ממנו דבר חשוב – אור. מבלי שתחשפו אותו לשמש, הסבירות כי הוא ימשיך לצמוח – נמוכה עד לא קיימת. 

אתם מתאמנים כבר תקופה אך לא מצליחים להעלות את מסת השריר? אתם מתאמנים עם מאמן אישי אך בכל זאת סובלים חדשות לבקרים מפציעות? לעתים, המטרות שלא נכבשות, התוצאות הבינוניות והעייפות הכרונית,  הינן תוצר של תזונה שאינה מתאימה לכם. מפגש ייעוץ אישי עם תזונאית ספורט – איך הוא יכול לסייע גם לכם? 

תזונאית ספורט – מהו תפקידה ומה היא עושה בפועל?

התזונאית מתמקדת בהתאמת תפריט אישי לספורטאי ולשאיפותיו, ואלו הפרמטרים הנלקחים בחשבון עם בניית התפריט:

  • מין וגיל המתאמן/מתאמנת
  • גובה ומשקל 
  • סוג האימון ותדירות האימונים
  • מטרת האימון: פיתוח גוף / חיטוב / שריפת שומן / הכנה לתחרות וכן הלאה
  • התחשבות באורח החיים (טבעוני / צמחוני / אלרגיה מסוימת למזון)

עוד לפני שאתם נפגשים עם תזונאית הספורט, חשוב שתדעו: ההצלחה (התוצאות) מותנית בהתמדה באימוני הכושר והיצמדות לתפריט התזונה. טיפים חשובים:

  • בתפריט תזונת ספורט אין מקום לעיגולי פינות. אל תחליטו על דעת עצמכם כי אתם מוסיפים או מורידים קלוריות מהתפריט או מוותרים על חלון ההזדמנויות. כל חריגה מהמלצותיה של תזונאית הספורט, עלולה להרחיק אתכם מכבישת מטרותיכם. 
  • חשוב שתהיו קשובים לגופכם ואיך הוא מגיב לתפריט: אתם שבעים / רעבים, עייפים / אנרגטיים באימון? תחושתכם הפיסית היא האינדיקציה הטובה ביותר באשר לטיב התפריט. 
  • טיפ הזהב: היערכו מראש עם ארוחות מוכנות לכל השבוע, וכך לא תצטרכו להכין בכל יום שלוש ארוחות שונות. 

“לא אוכל לבנות את התפריט שלי בעצמי?”

טכנית, כל ספורטאי / מתאמן, יכול לבנות לעצמו את התפריט. השאלה “האם אוכל לבנות לעצמי תפריט?”, דומה מאד לשאול “האם אוכל להתאמן לבד?”. כמובן שהתשובה חיובית. עם זאת, מרבית המתאמנים בוחרים להתאמן במסגרת מסוימת – פרטית או קבוצתית, זאת בכדי להבטיח אימון מטיב ויעיל. 

כך בדיוק עם תזונאית הספורט שמעניקה ערך רב למתאמן: היא יודעת להתאים תפריט בהתאם לסוג האימון והמטרות, לפרט כמויות מדויקות של חלבון, שומן ופחמימה, להמליץ על תוספים וכיוצא בזה. לאכול – כולם יודעים. מה מומלץ לאכול? דיאטנית ספורט יודעת קצת טוב יותר.

“כל כמה זמן התזונאית משנה תפריט?”

העבודה עם תזונאית הספורט אינה מבוססת על מפגש בודד. כלומר, לא מדובר על תפריט קבוע שאיתו צועדים לאורך זמן. תוך כדי תנועה, ספורטאים משפרים ביצועים, סובלים מפציעות וצרכיהם באופן טבעי, משתנים. בהתאם לסוג האימון, תדירות האימונים שלכם ובעיקר – מטרותיכם, תקבע התזונאית את המפגשים העתידיים. מפגש עם תזונאית הספורט מגלם בתוכו כמה מטרות:

  • קבלת פידבק מכם על התפריט: האם הוא משביע, מתאים לאורח החיים שלכם, מקדם אתכם אל עבר המטרות וכן הלאה.
  • מעקב על הנתונים הפיסיים: האם העליתם במסת השריר או לא, האם אחוזי השומן שלכם עלו במקום לרדת וכיוצא בזה. בהתאם לנתונים הפיסיים שלכם, תשקול התזונאית האם לשמר את התפריט או לשנותו.
  • שיתופכם בטיפים, מידע מקצועי והמלצות שיסייעו לכם בתהליך. מניצול אידיאלי של חלון ההזדמנויות ועד שילובם האפשרי של חטיפי חלבון/אבקות חלבון בתפריט.
דילוג לתוכן